Q: Kan man holde sin leverandør anvarlig for softwarepatentkrænkelser?

Peter spørger:

Jeg benytter software i min virksomhed. I den software er nogle af løsningsideerne muligvis patenterede. Hvis jeg bliver sagsøgt for at benytte softwaren, kan jeg så holde min softwareleverandør ansvarlig?

Kære Peter.

Tak for spørgsmålet.

Som privatperson kan du ikke sagsøges for patentkrænkelser, men når du benytter softwaren erhvervsmæssigt, så kan du. Når du installerer ny software følger der licensbetingelser med. De er ofte ret lange og skrevet i et sprog, som selv jurister har svært ved at forstå.

Jeg læser dem normalt før jeg installerer ny software, og de kan ofte opsummeres til:

1. Vi er som leverandør ikke ansvarlige for noget som helst.

2. Hvis vi er, så træder punkt 1 i kraft.

Altså en total ansvarsfraskrivelse. Du kan i visse tilfælde betale ekstra, og dermed få leverandøren til at tage noget af ansvaret, men det er ikke normalt for mindre virksomheder.

Derfor står du som udgangspunkt selv med hele ansvaret. Muligvis kan du holde din leverandør delvist ansvarlig, men forvent, at du så skal sagsøge ham. Hvis du samtidigt bliver sagsøgt for patentkrænkelser, vil det være godt, hvis du selv har en juridisk eksamen, da det ellers kan blive ret dyrt: Jeg har hørt omtalt udgifter på 0.5-5 mio kr per patentsag.


Har du lige som Peter spørgsmål om EU-patentdomstolen, som du ikke har kunnet finde svar på, så skriv til patent@tange.dk.

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

